Koen Slippens, CEO: “Na in 2022 relatief veel druk op de operatie en supply chain die wereldwijd behoorlijk van slag was te hebben ervaren, stond 2023 in het teken van het herstellen van de rust. De basis dienstverlening moest beter en bovendien efficiënter, mede met het oog op de nog altijd stevige kosteninflatie. We zijn daar, alles overwegend, goed in geslaagd met een sterk verbeterde, maar bovenal stabiele, gemiddelde servicegraad en tijdigheid van leveren.
Onze klanten hadden en hebben meer dan ooit behoefte aan een goede en betrouwbare dienstverlening en we zien op dit vlak nog verdere verbeterkansen in 2024. Immers, ondanks de prima gemiddelde prestatie in 2023, ervaren individuele klanten soms toch nog een minder goede service en dat kan een reden zijn om dan te switchen van leverancier. Die problematiek speelde ook bij onze concurrenten. We verwelkomden veel nieuwe klanten maar zagen er ook vertrekken. Per saldo viel de balans voor ons positief uit en wonnen we in beide markten marktaandeel.
De markt is volop in beweging en onze klanten zijn in toenemende mate kritisch op prijs. Dat is niet verwonderlijk aangezien zij op nagenoeg alle elementen van hun bedrijfsmodel worden geconfronteerd met stijgende kosten door de hoge inflatie. Bovendien zagen veel van onze klanten na de zomer de toenemende terughoudendheid van de consument op bestedingen in het out of home kanaal. Dat had tot gevolg dat we scherp aan de wind moesten varen qua prijsbeleid en middels assortimentskeuzes en diensten onze klanten moesten ondersteunen om ondanks de prijsinflatie toch een acceptabele menuprijs te kunnen blijven bieden. We denken daar zeer behoorlijk in te zijn geslaagd maar het thema blijft ook de komende tijd nog actueel en vraagt dus onze blijvende aandacht.”